This article was downloaded by: [North West University]

On: 02 October 2012, At: 02:24

Publisher: Routledge

Informa Ltd Registered in England and Wales Registered Number: 1072954 Registered
office: Mortimer House, 37-41 Mortimer Street, London W1T 3JH, UK

Ecquid Novi: African Journalism Studies

Publication details, including instructions for authors and
. w0 subscription information:
J ournalism http://www.tandfonline.com/loi/recq20

Studies

The rise and demise of Scope
magazine: A media-historical
perspective

Johannes Froneman

Version of record first published: 03 Mar 2011.

To cite this article: Johannes Froneman (2011): The rise and demise of Scope magazine: A media-
historical perspective, Ecquid Novi: African Journalism Studies, 32:1, 49-65

To link to this article: http://dx.doi.org/10.1080/02560054.2011.545565

PLEASE SCROLL DOWN FOR ARTICLE

Full terms and conditions of use: http://www.tandfonline.com/page/terms-and-
conditions

This article may be used for research, teaching, and private study purposes. Any
substantial or systematic reproduction, redistribution, reselling, loan, sub-licensing,
systematic supply, or distribution in any form to anyone is expressly forbidden.

The publisher does not give any warranty express or implied or make any representation
that the contents will be complete or accurate or up to date. The accuracy of any
instructions, formulae, and drug doses should be independently verified with primary
sources. The publisher shall not be liable for any loss, actions, claims, proceedings,
demand, or costs or damages whatsoever or howsoever caused arising directly or
indirectly in connection with or arising out of the use of this material.



http://www.tandfonline.com/loi/recq20
http://dx.doi.org/10.1080/02560054.2011.545565
http://www.tandfonline.com/page/terms-and-conditions
http://www.tandfonline.com/page/terms-and-conditions

Downloaded by [North West University] at 02:24 02 October 2012

During the 1960s, 70s and 80s, Scope magazine became a South African publishing icon. It
challenged the censorship laws of the time with pin-up pictures of bikini-clad girls and star-
covered breasts. During the 1990s, when the apartheid regime was on its way out, other
magazines pushed the boundaries much further. To defend its circulation, Scope became more
risqué, to the point where full-frontal nudity was published. Something gave and circulation
slumped. In reaction, the publishers repositioned Scope as an up-market magazine for males
in 1995. Its circulation all but disappeared, leading to the magazine’s closure in 1996. The
article records this history by noting the changing content of the magazine and the role played
by Scope’s editors and a succession of censors. Answers are sought to the question why the
magazine could not survive the press freedom it fought for. It is concluded that Scope’s demise
could be attributed to various factors, but it is suggested that a pending empowerment deal may
well have been a decisive reason.

Keywords: apartheid-era censorship, press freedom, Scope, skin magazine, tabloids

Introduction

During the 1960s, 70s and 80s, Scope magazine became an anti-establishment South
African cultural institution, if the press coverage it generated during its years of
publication and after its closure, as well as subsequent Internet postings are reliable
indicators (cf. Ostendo 2010). But more important was Scope’s consistent challenges
to the strict censorship regime of the time. This refusal to accept the prevailing socio-
political restrictions represented an important libertarian, anti-establishment position
during a period of National Party (NP) government hegemony (cf. Murray 1996).
Ironically, the dawning of political liberty for all citizens in the 1990s contributed,
possibly significantly, to the quiet demise of Scope in 1996.

In this article, the often tumultuous history of Scope will be situated within the
changing South African socio-political context of the period 1966—1996. This context
included an authoritarian approach to the media by the government of the time.
Therefore, a brief overview will be provided of how a succession of ‘censors-in-chief”
implemented the statutory regulations pertaining to publications such as Scope.

— Ecquid Novi: African Journalism Studies  Volume 32 (1) 2011
ety ISSN Print 0256-0054/0nline 1942-0773 © 2011 iMasa

S oUm A DOI: 10.1080/02560054.2011.545565 pp 49-65

é Routledge @MASA UNISA

Taylor &Francis Group



Downloaded by [North West University] at 02:24 02 October 2012

Johannes Froneman

On an empirical level, this article will explore how Scope evolved from a newsy
pictorial magazine in the pre-TV era, to a top-selling magazine best known for its pin-
up centerfolds and run-ins with apartheid-era censors. The prime intention, however,
is to construct a media-historical narrative which will contribute to the still lean South
African media-historiography.

The beginning

Scope first appeared in July 1966, with Sophia Loren on the cover. It was published by
the Hyman brothers, who had an eye for populist tastes and built a small publishing
empire in Durban on the back of ‘picture books’ (i.e. pocket-sized photo books) such as
Tessa, Ruiter in Swart and Mark Condor (Golding-Duffy 1996).

Scope was only a few months old when Prime Minister H.F. Verwoerd was
assassinated in parliament. The magazine, which then was very much a news-
orientated publication, covered the event and its consequences in detail (as most
newspapers and magazines did), but also had the courage to add some caveat. Its
main story on the funeral, accompanied by huge photos, was headed: THE ENTIRE
NATION MOURNS ... AND A CRITICAL WORLD PRESS PASSES CAUSTIC
COMMENT (Scope, 23 September 1966). One of the critical comments published was
that of Peregrine Worsthorne of the London Daily Telegraph, who opined as follows
on Verwoerd: ‘Although excoriated in his own lifetime, history may judge him less
evil than tragic. It was not that he served the Devil, but that he served the wrong gods
at the wrong time.’

Scope’s first years also saw the first moon landing and the first ever heart transplant,
performed by Dr Christiaan Barnard in Cape Town (cf. Golding-Duffy 1996). These
were eventful times, which South Africans experienced without the benefit of
television coverage — this medium was only introduced in the country in 1976, leaving
opportunities for a lively picture-orientated news magazine to exploit in the period sans
TV (cf. Van der Walt 1996).

The publishing world also experienced its share of turmoil. The publisher of Scope,
Republican Press, was taken over by one of the Afrikaans publishing giants of the time,
Perskor. Scope thus became a publication of a company that had National Party cabinet
ministers as directors and sided with the more conservative elements in government
(cf. Richard 1986, 147-158). Being owned by Perskor was a factor which eventually
proved to be crucial, if not decisive.

Political and social environment

The period 1966-1996 includes two phases in South Africa’s political history. From
1966 to early 1990 the National Party ruled with an ever-tighter fist, as black protest
flared up in the mid 1970s and endemically in the 1980s (cf. Giliomee and Mbenga
2007, 346-394). After F.W. de Klerk’s 2 February 1990 speech the country changed
markedly, culminating in the 1994 general election which brought the ANC to power
and ended white rule (cf. Giliomee and Mbenga 2007, 396—408).

50



Downloaded by [North West University] at 02:24 02 October 2012

The rise and demise of Scope magazine

During the period prior to 1990, important newspapers were generally free to
criticise apartheid laws (although a few were banned). Restrictions with regard to
‘defense and broad national security’ (Barker 1998, 283), however, made it impossible
for newspapers to write freely (cf. Burns 1990, 69—137; Grogan and Barker 1993, 229—
244). Editors thus came under increasing pressure from government, as a substantial
body of evidence proves. This is described in some detail by editors such as Harvey
Tyson (1993) of The Star, as well as Joel Mervis (1989) of the Sunday Times, Irwin
Manoim (1996) of The Weekly Mail (1ater to be named Mail & Guardian) and Hennie
van Deventer (1998) of Volksblad.

Editors were indeed faced by pressures both political and financial, which were
often intermingled (cf. Gibson 2006). Even reformist Afrikaans editors such as Schalk
Pienaar (Mouton 2002, 86—95) had to fight on two fronts: within the Afrikaans political
and cultural establishment and for economical survival, although Afrikaans papers
were part of larger companies which could afford to cross-subsidise them from other
revenues. Financial pressures increased markedly after the introduction of advertising
on television in the late 1970s.

The SABC was fully under government influence during these years and only
gained a measure of independence in the run-up to the 1994 elections (Teer-Tomaselli
and De Villiers 1998, 160—167). That left the general magazines market as the only
media not placed under constant political pressure, but probably only because consumer
magazine editors were generally not interested in strong political stories. (One notable
exception was Dene Smuts, who lost her editorship at Fair Lady for following a political
line not acceptable to the Naspers board [Die Burger 1987; Steyn 2002, 317, 318].)

Scope, on the other hand, increasingly published material of a sexual nature,
deemed problematic by a censorship regime that generally focused on movies, books
and magazines with ‘undesirable’ political and sexual content (cf. Burns 2001, 138,
144-150). In so doing, the magazine transgressed a basic assumption of the prevalent
authoritarian media model, namely that the press should avoid acting in contravention
of prevailing moral values (cf. McQuail 1989, 85, 86).

Statutory framework

The 1960s into which Scope was introduced, was a publishing environment fraught
with dangers. The Cronjé Commission of Enquiry into ‘the evil of indecent, offensive
or harmful literature’ (including magazines) resulted in ‘draconian’ recommendations
being published in 1957 (McDonald 2009, 23). During 1960, the government responded
with draft legislation which came in for very sharp criticism. Verwoerd’s government
eventually put the Publications and Entertainments Act, 1963, on the statute book. It
was to serve as the ‘cornerstone of the apartheid bureaucracy’ (McDonald 2009, 32).
The act stated, inter alia:

51



Downloaded by [North West University] at 02:24 02 October 2012

Johannes Froneman

A publication or object shall be deemed to be undesirable if it or any part of it —

(a) is indecent or obscene or is offensive or harmful to public morals;

(b) is blasphemous or is offensive to the religious convictions or feelings of any
section of the inhabitants of the Republic;

(c) brings any section of the inhabitants of the Republic into ridicule or contempt;

(d) is harmful to the relations between any sections of the inhabitants of the
Republic;

(e) is prejudicial to the safety of the State, the general welfare or the peace and
good order.

McDonald (2009, 33) notes that during the period 1964—1974, ‘over ten thousand
publications were banned, fewer than thirty appeals were heard (and many of these
concerned Scope, a popular, mildly titillating local weekly)’. Thus Scope was born into
a restrictive environment in which ‘undesirable’ materials were punishable by fines or
prison sentences. The magazine certainly did not escape the censors’ attention.

Jannie Kruger, a former newspaper editor, played an important role as chairman of
the Publications Board. He was, according to some critics, an ‘autocratic buffoon’ who
was neatly in step with government’s ‘general hardening’ of attitudes regarding ‘new
forms of culture and political resistance’ (McDonald 2009, 53). Later he made way for
J.L. Pretorius, who headed the new directorate of publications (McDonald 2009, 61,
62). Yet another player entered the arena in 1974: Judge J.H. (Lammie) Snyman, who
as chair of the new Publications Appeals Board, would also play a prominent role in
Scope’s long-running battle with the censors.

In 1974 the censorship legislation was updated, and recourse to the courts ‘all
but abolished’ (Burns 1990, 228-283; McDonald 2009, 34; cf. Van Rooyen 1987, 27,
28). The key provisions, quoted above, were kept intact (cf. Van Rooyen 1987, 7).
The censors were now required to determine what was ‘undesirable’ in relation to the
‘median of standards in the community’ as ‘represented by the average decent-minded,
law-abiding, modern and enlightened citizen with Christian principles’ (McDonald
2009, 61). During the 1970s Scope was often banned, but according to Claassen
(1998, 132), ‘just as often unbanned after appeal’. These well-publicised bannings
probably did more to stimulate Scope’s circulation than any advertising. Readers who
heard of the banning on the radio could purchase a copy at the local store long before
the magazines could be removed. Prof Kobus van Rooyen, who took over as chair
of the Publications Appeals Board in April 1980, adopted a ‘progressive and open-
minded censorship policy’, which led to publishers becoming ‘more venturesome’
(Claassen 1998, 132, 133). A few months later a new director of publications, Abraham
Coetzee, was appointed. Van Rooyen and Coetzee were to play a significant role in
the transitional years after 1990, culminating in the demise of apartheid censorship
(Claassen 1998, 132, 133). In 1996, the Publications Act of 1974 was replaced by the
Film and Publications Act (Barker 1998, 283), but by then Scope’s last rites were being
read.

52



Downloaded by [North West University] at 02:24 02 October 2012

The rise and demise of Scope magazine

In the 1990s, Louis Pienaar, a politician and advocate, and a law professor, Dan
Morkel, chaired the PAB (McDonald 2009, 76, 82). Under the latter’s chairmanship
Scope finally succumbed — but not as a result of censorship, as we shall see. However,
the various directors and chairpersons each played a part in interpreting the law and
thereby acted as gatekeepers that infuriated Scope’s editors and readers. Scope and its
contemporaries could not publish without taking constant cognizance of the prevailing
censorship climate which, in turn, was influenced by individuals’ perspectives (cf. Van
Rooyen 1987, 17) — not least those of the leading figures mentioned above.

These censors were all male Afrikaners who supported the NP government of
the time and its adherence to strict Calvinist moral views, which were enforced on
the whole population. They thus acted within a particular paradigm which, in time,
would expire. Prof Van Rooyen, who was to become a dominant figure in the pre-
and post-1994 external and internal regulation of the media and played an important
role in moving censorship away from said paradigm, explained the rationale of the
Publications Appeal Board and Supreme Court decisions as early as 1978, updated in
1987 under the title Censorship in South Africa (Van Rooyen 1987).

Although Scope is mentioned a few times in this book (e.g. regarding the ‘stricter
rules’ which were applied to the outside cover of a publication with mass appeal [Van
Rooyen 1987, 60]), the references are somewhat cryptic and therefore shed little
additional light on Scope’s ongoing battle with the censors. (The interested reader will
thus have to examine the original findings — something which falls outside the scope
of this article.)

However, an important point relevant to understanding the censors’ dim view
regarding some of Scope’s issues is made clear enough by Van Rooyen (1987, 72). He
explains that the PAB changed its view of the term ‘harmful’ so as to imply ‘more than
the mere treatment of the immoral as normal and natural, satisfying and right’ (Van
Rooyen 1987, 55). With reference to ‘sexual advice’ offered by Scope, the 1980-1985
board ‘altered its interpretation of “harmful” so that “harmful” is now taken to describe
matters which is (sic) likely to make a substantial number of normal likely readers
more prone to imitate the immorality portrayed’ (Van Rooyen 1987, 72). This, Van
Rooyen argues, represented a ‘more pragmatic’ approach. But Scope still ran afoul of
the censors on a rather regular basis, even in the 1990s, when the writing was on the
wall for old-style censorship.

In 1994, the Minister of Home Affairs appointed a task group to draft a new act
to replace the Publications Act of 1974. Van Rooyen (cited in Burns 2001, 145) noted
that the task group came to the conclusion that the old act ‘intruded upon freedom of
choice of adults in an unreasonable manner in that it makes bannings widely possible
by employing vague terminology; generally regulates the privacy of an adult too
strenuously; gives preference to the Christian religion ...’

A new act, the Film and Publications Act, 65 of 1996, replaced the act which had
resulted in Scope being banned so often in the past. But by then Scope was fighting for
survival against a number of international titles which tried to seize the moment (see
below).

53



Downloaded by [North West University] at 02:24 02 October 2012

Johannes Froneman

SOUTH AFRICAS
. REWS PICTORIAL

Pull-out
supplement:

Figure 1: Scope, 16 June 1967:
A news-orientated cover before the
bikini-clad models were introduced A typical bikini-girl cover

Scope’s migration to bikini-girl pin-ups

Founding editor Jack Shepherd Smith described Scope as a ‘pioneering magazine’ with
‘real good reports and entertaining reads’. Twice-editor Dave Mullany agreed with this
view and insisted that the magazine was misunderstood. ‘It always contained quality
reports and well-written articles, but readers and media people alike seem to remember
the magazine as a tits-and-bum porn magazine, which it was not,” he argued (Golding-
Duffy 1996). Mullany also stated, however, with some ambivalence, that Scope was
‘never into meaningful, save-the-world journalism’ and even in the darkest years of
apartheid ‘gave rebellion a voice’ (Murray 1996).

In its early years Scope was indeed much more than a magazine crammed with
pin-ups; it could then rightly be described as a ‘mild family type publication aspiring
to be a local version of Life magazine’ (Granger 1996). Scope then featured strong
news reports and prominent photos of local and international events which grabbed
the attention. This included coverage of the wars in Rhodesia and later on the Angolan
border, which were defining the period and enjoyed extensive prominence (cf. Scope, 8
August 1975; Scope, 2 March 1979).! Many young white South African soldiers sent to
fight the war were avid readers of Scope, to such an extent that when the war in Angola
ended in 1989, circulation took a marked knock (Granger 1996).

The dramatic photos of life before birth — on the cover and splashed all over a pull-
out supplement (Scope, 16 June 1967) (see Figure 1) — were quite daring as pictures of
this nature were never published before — certainly not in magazines available to the
general public in South Africa. Other stories in the same issue (also) had a mild tabloid
feel to them, i.e. stories with a real-life (or death) flavour presented with large pictures
and strong headings, a touch of celebrity, sport and an article which described what it

54



Downloaded by [North West University] at 02:24 02 October 2012

The rise and demise of Scope magazine

felt like to die, founding-editor Jack Shepherd Smith later recalled. Essentially it was a
populist news magazine without pin-up girls.

While Scope started off as a general news magazine with strong news pictures,
the magazine began to ‘migrate towards female flesh’ as early as September 1966,
as Dugmore (2006) described the content 40 years on, referring to an article on the
international model Jean Shrimpton (including some slightly revealing photos).
Shepherd Smith later recalled that Scope also published pictures of Jackie Onassis
sunbathing in the nude (with black strips covering strategic parts)(Golding-Duffy
1996). When Shepherd Smith made way for David Mullany in 1978, Scope’s ‘migration
was well on its way to Misses March, April and May’ (Dugmore 2006). So while Scope
may not have started off as a ‘skin magazine’ in the Playboy and Penthouse tradition
(cf. Claassen 1993, 112), it did not take long to become one, albeit a milder version.

An issue from the 1970s (Scope, 2 March 1979) confirms what the magazine had
become. The cover featured a wholesome-looking girl in a bikini (see Figure 2) as well
as the following front-page teasers:

The Uncensored Truth RHODESIA, THE FINAL AGONY
GREAT PHOTO CONTEST
HOW TO SEDUCE A MAN and

The Day Raquel Welch Stripped Naked.

The ‘skin’ content of Scope was strengthened by the substantial number of glamour
pictures of young women in bikinis, including a centrespread. Furthermore, the inside
cover carried a full-page advertisement for the next issue, which was to feature ‘ Another
SCOPE Special Report: THE A to Z OF SEX’. (The word ‘sex’ was printed in very
large letters.)

However, most pages were reserved for an extensive report on the war in Rhodesia,
supplemented by some 25 photos, many in colour and some of a disturbing nature, e.g.
slaughtered ‘terrorist’ victims lying prostrate in the grass. The feature was the first
in a series. These articles may well have been a redeeming factor in the eyes of the
ruling establishment: although the skin content was frowned upon (and often enough
acted upon), significant space was allocated to ‘anti-terrorism’ copy and pictures
which praised the then-government’s support for Rhodesia and its own border wars.
In so doing, Scope was to an extent complicit with the government’s security policies
of the time, although the parties were engaged, ironically, in a low-intensity war on
the moral front. Notwithstanding its views on the border wars, Mullany preferred to
describe Scope as a counter-cultural magazine which gave a ‘tangible presence to that
sense of healthy rebellion and distaste for petty authority’. Of Scope’s heyday, he said:
‘Thousands of young South African males were living in a Calvinist, repressive society
with an almost Nazi-like voice articulating what they could and couldn’t do and they
felt like saying f*** y**’ (Granger 1996).

Another noteworthy aspect is the fiction carried by Scope in the 1970s, which goes
back to 1966, when the magazine inter alia serialised Heinz Konzalik’s In Siberia a girl

55



Downloaded by [North West University] at 02:24 02 October 2012

Johannes Froneman

is waiting. A serial featured in 1979 reflected the Cold War reality of the time, while
others had strong adventure themes.

Then, in the early 1980s, the publisher of Scope, Republican Press, was taken
over by one of the Broederbond-influenced Afrikaans publishing giants of the time,
Perskor, leading to Mullany being fired in 1983 (Dugmore 2006; cf. Richard 1986,
115-117). However, the magazine did not do that well under three subsequent editors,
and Mullany was brought back five years later (Dugmore 2006).

Scopehad dropped the glamour centerfold poster in Mullany’s absence, butitreturned
with fanfare after a readers’ survey indicated that this was what Scope’s readers indeed
wanted (Scope, 24 April 1987). Christopher Backeberg, one of the editors who replaced
Mullany, explained in some detail in a Letter from the editor why the magazine’s square
back was dropped, and Scope reverted back to a saddle-stitched (stapled) magazine. The
reason was simple: it was impossible to print a fold-out centerfold when the magazine
was glued together at the spine and had a square back.

Naturally those readers who had deserted Scope due to the lack of the glamour
poster, were informed on the cover that Scope was back to its old ways: “You asked
for it — you’ve got it! RETURN OF THE GLAMOUR POSTER.’ The fold-out poster
featured a blonde in underwear, but the magazine now went big and announced: ‘To
mark the historic return of the legendary all-conquering SCOPE glamour poster, we
take great pleasure in presenting six gorgeous girls who have graced our centre spreads
in the past ...’

The issue of 24 April 1987 carried other typical Scope fare: “WOULD WIFE-
SWOPPING PEP UP YOUR LIFE?’ as well as an article on a popular actress of the
time: ‘Moonlighting’s Cybil Shepherd talks about what it’s like to be the most lusted
after woman in Hollywood.’

Scope was not a magazine in which one would expect any balanced treatment
of orthodox religious beliefs. A ‘sensational’ presentation (on its cover) resulted in a
banning by the censors in 1982 (Van Rooyen 1987, 98). A review of a book, The holy
blood and the holy grail (containing similar claims made famous years later by Dan
Brown in his The Da Vinci code), was found to be ‘offensive because of its sensational
treatment of the alleged findings of a group of historians’ regarding Jesus. The book
itself was not banned, as the Publications Appeals Board found that it had a ‘much
smaller likely readership than that of the magazine’. The magazine thus ran afoul of the
censors for different reasons, not only for its sexual content.

New freedom, new opposition

When President F.W. de Klerk announced in February 1990 that fundamental political
changes were to take place, it was seen as a green light for a more liberal policy
regarding censorship. Previously banned magazines, such as Penthouse, appeared in
1991 and Playboy some two years later, providing significant competition for Scope.
These competing publications were willing to push the boundaries much further (cf.
Goldstuck 1992; Vanderhaeghen 1996). Scope also became more daring and discarded
the infamous stars on models’ nipples.

56



Downloaded by [North West University] at 02:24 02 October 2012

The rise and demise of Scope magazine

The 24 July 1992 edition of Scope, with Dave Mullany as editor, addressed the
censorship issue head-on. A white-on-red button on the cover warned: ‘STRICTLY
ADULTS ONLY’. An article punted on the cover with the teaser ‘CENSORSHIP IN
THE NEW SA: You’re in for a shock’, only appears on page 84 under the heading ‘See
no evil, hear no evil, speak no ... ’. The article attacked the affirmative action policies
of the ANC and painted a very gloomy picture of what freedom of speech might become
under an ANC government. The article pointed out that the new government would
have ‘a rich tradition of censorship to draw on’ and quoted a Weekly Mail article that
suggested that pictures of naked women may in future be banned for ‘progressive’ (i.e.
‘politically correct’ reasons). This was quintessential populism with a right-wing tone,
not unknown in the world of tabloid journalism. It also fits with the anti-ANC discourse
found at the time in mainly Afrikaans newspapers about the perceived threat to freedom
of speech under an ANC government (cf. Scholtz 1992, 155).

Meanwhile, Scope pushed the somewhat unclear boundaries of sexual content.
After warning potential readers in previous issues that no one should open the magazine
unless ‘you are a free-thinking adult’, the magazine went all the way with a tongue-in-
cheek publicity stunt (doubling as a genuine attempt at warning readers who might be
offended and/or an attempt at placating the censors [cf. Grobler, 1992]) with its cover
of the 18 September 1992 issue: it did away with a pin-up cover for once and stated in
stark white-on-black letters (see Figure 3):

A Message to ‘The Likely Reader’

This magazine is wrapped in ozone-friendly, user-discretion, pervert-proof plastic. It is marked,
as you can clearly see, for the consumption of Adults Only.

Thus:
STRICTLY ADULTS ONLY
Inside this magazine you will find:

Topics of interest to adults who believe they have the God-given right to make up their minds
for themselves.

You will also find powerful and thought-provoking articles about war, medical ethics and man’s
inhumanity to man. A moving story about how love can overcome bigotry and hatred. And even
a lengthy and articulate piece that explains — where everyone else has failed — what the Bill of
Rights for the New South Africa really means to the ordinary man in the street.

Herein you will also find humor, opinion, music, sport, fashion, travel, movies, motor cars
and other forms of harmless and healthy 20" century escapism. Herein you will also find
photographs of semi-clad women, partly-clad women, nearly-clad women, almost-clad women
and — the Thought Police preserve us — women without any cladding at all.

IF ANY OF THE FOREGOING IS LIKELY TO OFFEND YOU, PLEASE PUT DOWN THIS
MAGAZINE AND BUY SOMETHING ELSE INSTEAD

57



Downloaded by [North West University] at 02:24 02 October 2012

Johannes Froneman

f 5 ’ ; |
A Message to ‘The Likely Reader 2n FORWARD
This magazine is wrapped in ozone-friendly,
user-discretion, pervert-proof plastic. 1
It is marked, as you can clearly see,
for the consumption of Adults Only p -
Thus:

TRICTLY ADULTS ONLY 5 s we o rorie 8
/ :
ANY OF THE FUIIEEI;II:: I-:sllltill T0 OFFEND YOU, Supe . J
PLEASE PUT DOWN THIS MAGAZINE AND BUY de
SOMETHING ELSE INSTEAD
T ~
£
Figure 3: Scope, 18 September Figure 4: Scope, 24 June 1994:
1992: Readers are ‘warned’ of its The final step is taken ... but not
content quite yet

It was a good summary of what Scope offered at the time, but the sheer number of
topless women in most issues was attracting the censors’ attention. Early in September
1992, Arthur Goldstuck reported in the Weekly Mail that five of the last seven editions
of Scope had been banned (Goldstuck 1992). The reason offered by ‘legal sources’ was
what censors supposedly called a ‘cumulative effect’. In short: too many nipples and
not enough editorial copy. Scope’s main rival, Penthouse, also carried a large number
of bare-breasted women, but it had ‘a high level of editorial, which balances the impact
of photos’, lawyer Mark Rosin suggested (Goldstuck 1992). He added: ‘Scope only
has breast nudity, but there is picture after picture showing nudity, and no balance of
editorial.’

Scope’s editor and publisher would naturally have disagreed. Earlier in the year,
editor Dave Mullany expressed his bewilderment at the banning of the 10 July issue.
He stated: ‘I received no explanation, only a telegram. I presume too many nipples are
corrupting our society again’ (Hurry 1992).

Notwithstanding (or because of) the frequent bannings (which often only became
effective after the magazine had been on the shelves for a day or more), Scope was
doing very well during 1992. The publication director of Republican Press and also
a previous editor of Scope, Christopher Backeberg, strongly refuted suggestions that
Penthouse had usurped Scope as the country’s most successful men’s magazine. In
a letter to Business Day he pointed out that for the six-month periods ending June
1991, December 1991 and June 1992, Scope’s ABC circulation figures were 105 906,
124 731 and 145 425. Penthouse’s respective figures were 71 018, 68 670 and 66 960.
In conclusion Backeberg argued that ‘Scope comes out tops on circulation, reach,
editorial excellence and recognition by the magazine industry’ (Backeberg 1992).
Editor Mullany was acknowledged within his company as a huge success, receiving the
in-house awards of Republican Press Editor of the Year and Republican Press Achiever

58



Downloaded by [North West University] at 02:24 02 October 2012

The rise and demise of Scope magazine

of the Year in 1992, as well as Republican Press Editor of the Year in 1994 (Mullany
2010). In the six months subsequent to the last figure quoted by Backeberg, Scope did
even better (152 000) (Finance Week, 5 February 1993).

Penthouse was, however, drawing strong advertising support and seemed to ‘break
through the stigma traditionally surrounding mens’ interest magazines’. The publisher
of Penthouse, Ralph Boffard, claimed that his magazine was ‘very profitable’, while
a media director of a large advertising agency, Harry Herber, argued that Scope was
‘down-market’, which left Penthouse with a lack of competition (Finance Week, 25
February 1993) — presumably in the up-market men’s magazine market. However, a
reader of Scope, writing under a nom-de-plume, complained that some 33 per cent of
the magazine was occupied by advertisements, which he/she thought was too much
(Scope, 18 September 1992).

In reaction to critics who identified themselves as Christians and expressed strong
disapproval of Scope’s covers and content, letter writers strongly suggested they merely
refrain from reading the magazine (e.g. Scope, 24 July 1992; 18 September 1992). But
during the eventful 1992 Scope was removed from the shelves of a supermarket chain
after hundreds of clients complained, according to managing director Hugh Herman
(Die Burger, 18 January 1992). Changes in ‘contemporary community values’ were
perhaps not that widespread, as argued by Ralph Boffard of Penthouse (cf. Finance
Week, 5 February 1993), or conservative Christians were merely making a concerted
attempt at opposing the more liberal attitude towards female nudity.

By 1994 Scope had taken the final step in publishing full-frontal pictures ‘by
popular demand’. The pictures, however, had strategically placed silver fig leafs
(Scope, 24 June 1994). The sexual nature of much of the magazine’s content was still
being promoted prominently on the cover, e.g. ‘PICTURE BONANZA: WE GO TO
THE PORN OSCARS Where naughty girls come first’ and ‘GIRLS How to drive a
man wild in bed’. And for a change female readers were treated with a ‘Super Macho
Hunk’ (Scope, 24 June 1994) (see Figure 4).

In the same issue, a reader, Z. Karmos, challenged the editor to state whether he
would publish explicit pictures of sexual intercourse, child pornography and bestiality.
If he were to say no, he had to admit that he only drew the line somewhere else. Should
he therefore not take a more moderate approach to the issue of censorship? The editor
offered a long reply (in contrast to his usual very brief put-downs), arguing that Scope
would not publish pictures of the said acts simply because the majority of its readers
‘would reject them’. Furthermore, it would not merely be ‘against the law of censorship,
but the criminal laws of the land’. He added that censorship was not a law ‘in the classic
sense’ as its parameters such as ‘indecency’, ‘obscenity’ and ‘tolerance levels’ (his
inverted commas) were part of the ‘nebulous jargon of the prescriptive Calvinist misery
ethic’ and were ‘vague and insubstantial terms liable to inconsistent interpretation by a
group of shadowy autocrats seeking to impose their notions of morality on people like
you’.

But Scope was coming under huge pressure from Hustler, which was creating a
new market which eschewed any covering of genitalia. Observer Luke Tagg (2003)
noted:

59



Downloaded by [North West University] at 02:24 02 October 2012

Johannes Froneman

Mullany had kept many a gent happily entertained for years with his combination of humor, cars
and coquettish models photographed by Suze Randall, but you didn’t even get a nip — it was all
covered up, and all nips were tastefully draped in numerous inventive ways. Finally Mullany
acquiesced and threw in a token nip, but only because Joe Theron’s Hustler was rocketing up
the charts, just one step away from a silver fig leaf.

Editor Mullany explained Scope’s reaction to the ‘feeding frenzy’ which followed the
demise of old-style censorship as follows:

Scope didn’t want to go that way (i.e. publishing full nudity as Hustler, Penthouse and Playboy
did — JDF). I said, let’s keep what makes us so popular; the humor, the irreverence, the news
features, but I was obliged to play the new game of trying to out-Hustler Hustler. At first we
tried to do it with humor: we placed fig leaves over the pin-ups’ naughty bits and invited readers
to scratch them off if they wished. This way, if the sight of a woman’s pubes offended any of
our readers, we advised them not to scratch. It was nice and playful but the publishers wanted
me to go harder; to show full gynaecological shots, which I absolutely hate. (Dugmore 2006)

Thus, Mullany was ‘forced’ to publish what he would have preferred not to. When asked
by a reporter to explain his decision to run a picture feature about a sex-mad woman
‘having sex with 251 men in one session’, Mullany replied somewhat incoherently:

It was awful, as awful as the newspaper picture ... of the child killed in the Oklahoma bomb
blast. We used the pictures because it was news and sensational. I was saying ‘look at this, it’s
weird’, and perhaps people would laugh, but it was distressing to some ... I have to give the
market what it wants. (Van der Walt 1995a)

Scope was now sailing close to the wind. By succumbing to pressure and becoming
more and more risqué, Mullany picked a fight he could hardly win: magazines such as
Playboy, Penthouse and Hustler were prepared to publish much more explicit material,
while Scope was restricted by its own ambivalence and, possibly, the fact that it was
still owned by the Afrikaans publishing house Perskor.

But the more explicit approach was a turning point in the magazine’s history, as
it gave its critics more ammunition. The anti-Scope lobby was reporting success in its
efforts to remove Scope from store shelves. One parish newsletter quoted circulation
figures which reflected a substantial drop in sales of all prominent South African sex
or skin magazines, including that of Scope, that dipped substantially by 66 000 during
the first half of 1995 (Wysheid 1995). The newsletter quoted Mullany as follows: ‘The
reason for the slump ... is the refusal of cafes and small platteland (rural) outlets to
stock the magazines because of intimidation by vigilante [pro-family] groups.” Scope
was now between a rock and a hard place.

Another turning point

The next turning point came in 1995, when it was decided to reposition Scope as ‘a
general interest men’s magazine minus the girlie photograph’ (Bierbaum 1995). ‘Good
journalism, for too long sandwiched between endless pages of cleavage, is to be the
new diet’, Van der Walt (1995b) wrote. An internal document (probably written by

60



Downloaded by [North West University] at 02:24 02 October 2012

The rise and demise of Scope magazine

editor David Mullany and quoted by Bierbaum
[1995]), said that Scope had to ‘shed the image of
a sensationalist fortnightly flesh magazine and turn
the title into an upbeat publication for discerning
South African males who do not need a regular
dose of mammaries and/or female genitalia to
make it through the week’.

The document added that it was ‘time for the
magazine to grow up ... and to address itself not

. merely to schoolboys and middle-aged voyeurs,

‘ but to the as yet untapped body of discerning South
[EG ’;‘ \ African males who are desperate for something
\ 3 decent to read’. This view, although not public
knowledge at the time, could be seen as an insult
to Scope’s traditional readers.

Various reasons could be offered for this
decision, the main one being that Scope’s

circulation plunged substantially in the first half of 1995 (from 169 000 in the last
six months of 1994 to 66 000 in 1995)(Caple 1997). ‘Industry sources’ suggested that
Republican Press acknowledged that they could not compete with Hustler, which was
described as ‘hardcore porn’ (Younghusband 1995). Furthermore, the ‘male market’ had
become, in Mullany’s words, ‘hopelessly overtraded’ (Zaina and Giliomee 1996), while
former editor Jack Shepherd Smith suggested that publication of soft porn disappointed
the magazine’s female readers (claimed to represent some 48% of the total) (Uys 1996).

The new Scope, printed on better paper and with an up-market square back, aimed
at an initial circulation of 80 000, increasing to 120 000 by the end of 1996. The first
of the new-style Scope appeared in December 1995 and was ‘crammed with some
excellent stories’ (Van der Walt 1995b). But Scope never got to see the end of 1996. The
final issue appeared in June 1996 — the magazine was by then a monthly — with its cover
featuring a woman’s shapely legs and a single teaser (‘WHY MEN LOVE LEGS”)
(see Figure 5). But Scope no longer carried pin-ups and featured no blatant nudity. The
catastrophic sales of the previous months’ issues probably encouraged the editor to
include a few photos of girls in underwear (as part of the cover feature story) as well
as articles (with revealing, but not nude pictures) on Sandra Bullock and Catherine
Zeta-Jones.

Was Scope rethinking its shift away from nudity? If these pictures were any
indicator, it was too little, too late. The ‘schoolboys and middle-aged voyeurs’ had
deserted Scope. Readers also reacted in no uncertain terms to the new trend. Writing
under the nom-de-plume ‘Just an idea’, one reader took Mullany to task for his reply
to a reader (in the February issue) which claimed that Scope had not ‘abandoned’ the
struggle against censorship, ‘simply because the fucking struggle has been won’ (Scope,
June 1996). The reader opined that Scope had become so mild that it was amazing that
some Christian critics were still finding offensive material in the magazine. He/she

Figure 5: Cover of the final issue of
Scope, June 1996

61



Downloaded by [North West University] at 02:24 02 October 2012

Johannes Froneman

added that it seemed Mullany had not been rewarded for ‘turning Scope into a boy
scout magazine’, but it could still not be found on the shelves of Pick n Pay and other
stores that had boycotted the magazine earlier for its sexual content. These comments
indicate that conservative critics may well have had an impact on Scope’s circulation.

Another ‘ex-reader’ noted that ‘most of your ex-Scope readers ... never wanted
Scope to become like Hustler ... But it was a bad move to go the way you have now, as
there is nothing wrong with men wanting to look at sexy, naked women.’ This sentiment
was reiterated by a number of readers.

While some readers supported the new approach (cf. Scope, June 1996), they were
far in the minority and potential new readers did not catch on to Scope’s new offering.
Its circulation fell to some 25 000 (Van der Walt 1996). Although its staff expected it,
it still came as a shock when the magazine’s board of directors decided to terminate
the publication. The once provocative magazine went without so much as a whimper;
the editorial staff were not given the opportunity to go out with a celebratory last issue.

The demise of Scope was, however, given wide coverage in the press. Headlines
included: ‘Scope: The end of an era’ (Mail & Guardian, 6 June 1996); ‘End of the road
for Scope’ (The Natal Witness, 4 June 1996); ‘Grand old dame of South Africa’s girlie
magazines closes’ (The Star, 29 May 1996). Scope’s failure was due to a ‘combination
of things’, as Republican Press’s editorial director, Roy Minnaar, noted (Golding-Duffy
1996). He added: ‘Even though it has been squeaky clean since the beginning of the
year (1996), the perception that it’s a girlie magazine remained. This caused enormous
problems in getting it on to the market, past the fierce anti-porn lobby.’

Editor Mullany agreed that the conservative Christian lobby had played a decisive
role: ‘The fundamentalists have made it impossible for Scope to relaunch itself” (Golden-
Dufty 1996; see also Christian News, 1997). But he added in the same breath: ‘It would
have cost more than R5-million to remarket Scope and even then we would not be
sure of the results. The company realized that it should cut its losses and it did.” The
lack of an adequate marketing budget thus has to be added to the reasons for Scope’s
unsuccessful relaunch. Launching a totally different type of magazine under the old
title did not help, as Mullany acknowledged (Murray 1996). In fact, the old Scope was
dead, but not buried. It died ‘six months ago’, Mullany remarked (cf. Vanderhaeghen
1996). But it certainly was not what he had in mind when he predicted in April 1995
that ‘the proliferation of rubbish on the market ... will die down’ (Van der Walt 1995a).

A crucial fact not mentioned in reports at the time, was that Perskor, Scope’s owner,
had a much bigger fish to fry: it was putting together an empowerment deal with ANC-
aligned Kagiso, eventually resulting in Caxton picking up the considerable spoils and
adding the Perskor (and therefore also the Republican Press) titles to its own stable (cf.
Fallon 1996; Froneman 1997; Sikhakhane 1996; Teer-Tomaselli and Tomaselli 2001,
134). Perskor was a spent force and disappeared from the scene, but its controlling
shareholder, Dagbreek Trust, walked away with substantial capital which is used to
support Afrikaans-language projects (cf. Fourie 2010).

62



Downloaded by [North West University] at 02:24 02 October 2012

The rise and demise of Scope magazine

Conclusions

The history of Scope is at once a study of brave, irreverent and ethically dubious
journalism, depending on your point of view. It certainly had its supporters over many
years and represented a libertarian protest against what was regarded as an unacceptable
repression of freedom of speech. As such, it contributed to the widespread media
protest against the apartheid regime. Its coverage of the border wars in southern Africa
was, however, supportive of the minority government. This fed into a white populist
culture — particularly a male culture which was determined to a significant extent by
compulsory military service. Its sexual content (which was unexceptional by today’s
standards) provided entertainment not readily available elsewhere, but it kept away
from the taboo of interracial contact. It could well be described as a lightning rod in a
highly charged (white) culture.

The story of Scope is also a study of a cultural icon that came to an abrupt end due
to political and market forces. Nevertheless, one also has to factor in the role of Scope’s
conservative (Christian) critics and their success in having the magazine removed from
shop shelves. This was much more successful than the intervention by state censors
over many years.

In the final analysis one has to marvel at the irony of Scope’s demise: how a once
profitable magazine lost its readers overnight in a climate much more conducive to
publishing a sex-oriented magazine; how an award-winning editor (and Scope’s
publisher) misread the market so badly; and how a media company allowed a once
profitable title to go to ruin. Given the subsequent success of FHM, Men's Health and
other glossy publications not shy of publishing pictures reminiscent of Scope in its
glory days, the irony is compounded.

This brief history of Scope invites other researchers to further investigate aspects
of this publication. An obvious topic is the depiction of females, and feminist and other
perspectives on it. The magazine’s contribution to the development of an indigenous
tabloid press can also be explored. As pointed out, its style often mimicked the British
tabloids in an era when it was still largely unknown in South Africa. A third topic is the
possible correlation between Scope and black populist magazines of the time.

While Scope’s place in media history should not be overrated, it does provide a
very specific glimpse into an era often described in stark political terms. This version
of reality is somewhat more complicated.

Biographical note

Johannes Froneman is a professor of Communication Studies at North-West
University, Potchefstroom Campus, South Africa. He holds a Master’s degree in
Journalism from Stellenbosch University and a PhD in Communication Studies from
Potchefstroom University for Christian Higher Education. His main research interests
are South African media history and the value dimensions of journalism. He is a past-
president of the South African Communication Association. Email: jd.froneman@nwu.
ac.za

63



Downloaded by [North West University] at 02:24 02 October 2012

Johannes Froneman

Note

1 Only selected available copies of Scope from different periods are examined in this article. They
do, however, give a good indication of the type of content the magazine offered.

References
Backeberg, C. 1992. Letter. Business Day, 28 October.

Barker, G. 1998. Media law. To tread cautiously with newfound freedom. In Mass media towards the
millennium, ed. A.S. de Beer, 267-288. Pretoria: Van Schaik.

Bierbaum, N. 1995. Broaden your Scope. Weekly Mail & Guardian, 20-26 October.
Burns, Y. 1990. Media law. Durban: Butterworths.
Burns, Y. 2001. Communications law. Durban: Butterworths.

Caple, L. 1997. Give men things to read, and they might eye the porn again. Saturday Star, 18
January.

Christian News. 1997. Christians for truth. http://www.cft.org.za/news/1997/15-1-1997.htm
(accessed 11 September 2010).

Claassen, G. 1993. Magazines: Life’s own story. In Mass media for the nineties, ed. A.S. de Beer,
101-124. Pretoria: Van Schaik.

Claassen, G. 1998. Magazines: Life’s own story. In Mass media towards the millennium, ed. A.S. de
Beer, 119-146. Pretoria: Van Schaik.

Die Burger. 1987. Fair Lady-redakteur bedank oor politiek [Fair Lady editor resigns over politics].
http://152.111.1.87/argief/berigte/dieburger/1987/04/04/2/7 . html (accessed 12 October 2010).

Die Burger. 1992. Tydskrifte na klagte van rakke verwyder [Magazine removed from shelves after
complaints]. Die Burger, 18 January.

Dugmore, H. 2006. Forty years on, legend of Scope lives. The Sunday Independent, 26 November.

Fallon, I. 1996. The bust of Verwoerd glowered, but it couldn’t stop Molobi nailing Perskor down.
The Sunday Independent, August 8.

Finance Week. 1993. Of pets and men. 5 February.

Fourie, M. 2010. Oud-Perskor-baas dood na hartaanval [Former Perskor boss dies after heart attack].
Beeld, 12 February. http://www.beeld.com/Suid-A frika/Nuus/Oud-Perskor-baas-dood-na-
hartaanval-20100212 (accessed 12 October 2010).

Froneman, J.D. 1997. Mediatransformasie dek tafel vir nuwe joernalistick [Media transformation
sets scene for new journalism]. Literator 18(3): 199-220.

Froneman, J.D. 2006. In search of the Daily Sun’s recipe for success. Communitas 11: 21-36.
Golding-Duffy, J. 1996. Scope: The end of an era. Weekly Mail & Guardian, 31 May to 6 June.
Goldstuck, A. 1992. Too many tits, not enough text. Weekly Mail, 4—10 September.

Granger, D. 1996. A symbol of the white male bows out. The Cape Times, 21 June.

Grobler, H. 1992. Sensors uitgedaag — volwassenes geprikkel [Censors challenged — adults titillated].
Tempo, 25 September to 1 October.

Hurry, C. 1992. Scope banned, but it doesn’t get the point. The Star, 11 July.
Mail & Guardian. 1996. Scope: The end of an era. 6 June.
McDonald, P.D. 2009. The literature police. Oxford: Oxford University Press.

64



Downloaded by [North West University] at 02:24 02 October 2012

The rise and demise of Scope magazine

Mouton, A. 2002. Voorloper: Die lewe van Schalk Pienaar [Pathfinder: The life of Schalk Pienaar].
Kaapstad: Tafelberg.

Mullany, D. 2010. Journalism. http://www.freelance-net.co.za/journ/mullany/#cv (accessed 11
September 2010).

Murray, M. 1996. No place for tits 'n bums. The Sunday Paper, 29 June.

Ostendo. 2010. Various comments. http://www.ostendo.co.za/?p=278 (accessed 11 September 2010).
Richard, D. 1986. Tussen bid en droom [Between prayer and dreaming]. Pretoria: Constantia.
Scholtz, J.J.J. 1992. Oor grense heen [Beyond borders]. Cape Town: Nasionale Boekhandel.
Scope. 1966. 23 September.

Scope. 1967. 16 June.

Scope. 1975. 8 August.

Scope. 1979. 2 March.

Scope. 1987. 24 April.

Scope. 1992. 24 July.

Scope. 1992. 18 September.

Scope. 1994. 24 June.

Scope. 1996. June.

Sikhakhane, J. 1996. Anton Rupert behind the deal that joined business arm of apartheid and
liberation. The Sunday Independent, 8 August.

Steyn, J.C. 2002. Penvegter: Piet Cilli¢ van Die Burger [Fighter with the pen: Piet Cillié of Die
Burger]. Cape Town: Tafelberg.

Tagg, L. 2003. The Daily Smoke. http://www.thedailysmoke.co.za/smokes/article023.asp (accessed
11 September 2010).

The Natal Witness. 1996. End of the road for Scope. 4 June.
The Star. 1996. Grand old dame of South Africa’s girlie magazine closes. The Star, 29 May.

Uys, S. 1996. Scope sonder kaal meisies stort in duie [Without naked girls Scope implodes]. Beeld,
27 May.

Vanderhaeghen, Y. 1996. End of the road Scope. The Natal Witness, 4 June.

Van der Walt, T. 1995a. What’s up, Mullany? Sunday Tribune, 23 April.

Van der Walt, T. 1995b. Macho SA men have a surprise in store. Sunday Tribune, 3 December.
Van der Walt, T. 1996. There was no vision at Scope. Sunday Tribune, 26 May.

Van Deventer, H. 1998. Kroniek van ‘n koerantman [Chronicle of a newspaperman]. Welgemoed,
Cape Town: Tarlehoet.

Van Rooyen. J.C.W. 1987. Censorship in South Africa. Cape Town: Juta.

Wysheid. 1995. Nuus. http://members.fortunecity.com/ligstryders/wysheid/95augwh.htm (accessed
11 September 2010).

Younghusband, T. 1995. No Scope in porn. Sunday Tribune, 24 September.

Zaina, J. and A. Giliomee. 1996. Rethink in the male magazine market. Business Day, 16 January.

65





